7 april 2017, fredag
Vi brukar dela upp resan i fyra olika delar och del 1 och 2 är redan avklarade. Del 1 är när vi åker hemifrån och ner genom Spanien, träffar många goda vänner och pimplar rätt mycket vin. 2:an är Portugal och den delen är lugn och sansad. Efter Portugal börjar resan hem genom Spanien och det är tredje delen. Då är det inte så jättemånga övervintrare kvar, man får bra platser på campingar och ställplatser och den riktiga sommarvärmen infinner sig. Där befinner vi oss nu. Fjärde delen börjar när vi lämnar Spanien och tillbringar några veckor i Frankrike och Tyskland + Sverige..

Nu handlar allt mycket om vattenlekar och just nu befinner vi oss vid Termalbadet La Fuente i Fortuna och kommer att bli här fram till måndag. Helt underbart…

Men innan vi kom hit har vi haft några resdagar och dom ska jag berätta om nu…

Vi lämnade Portugal och Vila Real de santo Antonio måndagen den 27 mars, vemodigt den här gången för vi hade haft en jättemysig månad och varit på många nya platser. Våra förkylningar lämnade vi i Portugal, man kan ju inte släpa med sig en portugisisk förkylning till Spanien. Pigga och glada började vi vår återfärd mot hemlandet.
Resan är inget att orda om, storkarna fanns med på resan en bit mot Sevilla, de gula buskarna som är falsk mimosa och pinjeträden likaså. Vi hade bestämt att vi skulle åka över bergen och så blev det. I Sevilla tog GPS:n oss in i centrala stan, där vi flanerade bland andra turister förra året och aldrig kunde vi då drömma om, att vi skulle få åka med husbilen mitt i turistsevärdheterna. Det var intressant och spännande, kanske lite för spännande tyckte nog jag, men maken chauffören tyckte det var jättekul.
Efter den oplanerade sightseeingen fortsatte vi autovian mot Granada, jättevackert och mäktigt, berg som Sierra Nevada och djupa dalar, områden med odlingar av olika slag. Vackert ja, men mil eftermil med bara olivträd blev lite enahanda. Då ägnade jag mig åt min bok. Det blev problem med att hitta en ställplats eller camping om man inte valde Granada och det gjorde inte vi. Allt är så dyrt i den staden så där åker man bara förbi. Vi hittade i alla fall en camping, La Sierrecilla i Humilladero. Modern och fin men inget folk men vi skulle ju bara sova där så det gjorde ingenting.
Dagen efter fortsatte vi vår färd, men vi bestämde oss för att lämna bergen och ta oss ner till kusten istället och några mil innan Lorca läste GPS:n in oss på en väg som skulle föra oss till Aguilas, en fin liten stad vid havet. De kommande tre milen blev en skräckupplevelse, i alla fall för mig. En vindlande färd på en smal väg där inga bilar kunde mötas, bergsida på ena sidan och stup på andra. Ett trasigt räcke skilde vägen mot avgrunden. Maken, duktiga chauffören körde sakta och fler och fler kurvor dök upp. ”Det är bara några kilometer kvar” var hans stående kommentar. I slutet av resan försvann även räcket och då nästan grät jag. Vi kom i alla fall fram och inga andra bilar mötte vi och vi fortsatte vår färd på en vanlig liten väg också bland bergen men den hade två vägbanor så det gick att mötas och det kändes skönt..

Vi övernattade på ställplatsen i playa Canina, och fick en plats precis vid havet och snart nog somnade vi till vågornas skvalpande…

Nästa dag, som var onsdagen den 29 mars, provianterade vi i Mazarron och Kent besökte frissan. Sen åkte vi vidare till Isla Plana som ligger utanför Mazarron för nu skulle vi inleda vår bad- och plaskperiod. Vi checkade in på camping Los Madriles, där vi varit många gånger förr. Där finns det en inomhuspool och en jättefin pool utomhus. Det hälsosamma 28-gradiga vattnet byts varje natt och jag fick en grundlig information av campingens ägare när jag frågade om vilken temperatur vattnet hade. Intressant..
Vi hade några jättebra dagar på den fina campingen, badade och plaskade av hjärtats lust, besökte den lilla byn Isla Plana,  åt och drack och allt under en klarblå himmel och fantastisk värme. En häftig känsla att ligga i det sköna vattnet och blicka upp mot det vackra bergen som bildar bakgrund till allt..

Efter camping Madriles och Isla Plana for vi vidare och efter mindre än två timmar var vi i La Marina och åkte direkt ner till stranden El Pinet och jag fick bada havsbad. Kent var inte lika intresserad eftersom temperaturen bara höll sig runt 16 grader. Vi var kvar under hela eftermiddagen och jag badade flera gånger. Meningen var sen, att vi skulle åka och övernatta på betalställplatsen i närheten, men vi gjorde något som vi aldrig brukar göra, stannade kvar på parkeringen på stranden trots skyltarna som visade klart och tydligt att det var förbjudet. Men det var så lockande, att få ligga där och höra bruset från havet och promenera längs med strandkanten. Så fick det bli och ungefär 50 andra husbilar stannade också kvar. Några av dom hade säkert stått en längre tid för det syntes att dom boat in sig….

I måndags gjorde vi inköp för en vecka framåt och åkte in i landet till termalbadet La Fuente i Fortuna, som ligger bland bergen i den torra och tråkiga delen av Spanien. Men termalbadet är mer än skönt, helt underbart faktiskt. 36-gradigt vatten, en hel del anordningar med vattenmassage, vad mer kan man begära. Ja, fint väder förstås och det är det och campingen är bra. Dessutom har vi provat restaurangen tillsammans med våra vänner Leif och Marita och fick en jättebra middag för 24€ för oss två. Kent var nöjd med sina lammkotletter och jag med mitt fläskkött och pepparsås och vinet från trakten smakade utmärkt. Irländskt kaffe för 1.50/person fick avsluta middagen och då gjorde våra nya vänner Ann och Erik oss sällskap. En trevlig kväll med trevliga vänner.

Nu har Leif och Marita lämnat oss, så vi får plaska omkring alldeles själva. Inte helt själva för Ann och Erik håller oss sällskap och det finns många andra som gästar badet och campingen. Rätt många svenskar och norrmän har vi träffat på. Till helgen kommer det också en hel del spanska familjer och badet blir lite stökigare…

Ytterligare några dagar blir vi här och på måndag åker vi tillbaka till La Marina. Då är det havsbad som gäller. Ska också försöka hitta en frissa för mitt hår börjar ta alldeles för mycket plats och en frisering är av yttersta vikt. Påsken firar vi nog i Santa Pola om plats finns på campingen och sen vet vi inte…

GLAD PÅSK önskar vi er alla som läser bloggen..