2018-01-26 fredag och bloggen skrivs idag från La Herradura, en liten mysig stad mellan Almunecar och Nerja rätt långt söderöver i Spanien. Jag tror inte många av er har varit här och vi skulle säkert heller inte hittat denna lilla pärla om inte våra vänner Linda och Jan-Åke övervintrar här.
La Herradura ligger på Costa tropical, en del av solkusten med subtropiskt klimat, vilket gör att många växter trivs här och gräsmattorna är gröna. Frukten chirimoya har sin hemvist här och själva bor vi bland bananträden på Nuevo camping. Vädret har varit jättebra, men idag är det kallare fast solen skiner.

Vi lämnade ett varmt men dimmigt Balerma efter ett par dagar med lite praktiska bestyr såsom tvätt och städning. I tisdags rullade vi ut på vägen igen och hade en jättefin resdag, åkte bara ca 10 mil men det var jättefina mil. Höga berg och djupa dalar var det hela resan men vägen var bra och många tunnlar fanns det som gjorde resan bekvämare och det är vi tacksamma för. Lite häftigt när vi åkte högt uppe på bergen och blickade ner där dimman fortfarande fanns. Mindre häftigt var det när vi befann oss mitt i dimman och inte såg vägen särskilt bra. Resan gick bra och snart nog var vi i Almenucar och valde då att åka en mindre väg den sista biten och den är så vacker…
Framme i La Herradura väntade en plats på campingen, som Linda fixat, inte bara en plats förresten, det blev två. Platserna som var lediga är så små så det går åt två platser för varje husbil eller husvagn. Därefter kaffe tillsammans med dom och deras vänner Yvonne och Kalle.

Dagen efter blev det en utflykt med deras hyrbil. Vi besökte naturistbadstranden ”Playa Naturista de Cantarriján”. Inte för att vi blivit naturister och inte heller för att vi vill spana in nakna människor, utan för att det är en jättefin liten strand med bergen i bakgrunden och där finns en bra restaurang där man kan sitta länge och njuta av sin mat och sitt vin, i skuggan eller i solen. Den här tiden på året vimlar det inte heller av nakenbadare, men en o annan badade eller bara solbadade. Inte särskilt spännande. Mer intressanta var delfinerna som hoppade och visade sina konster nära stranden, det har vi inte sett någon annanstans än i Kolmårdens djurpark. Vi tyckte också att vi såg en valross men det visade sig var en naken tysk. Maten var riktigt bra, själv åt jag och Linda calemares och Kent o Jan-Åke fick lasagne. Allt till belåtenhet…
Igår, torsdag, gick Kent och jag en promenad på stan, Kent skulle ju spela på Euromilliona.
Rätt många kilometer blev det innan vi hittade den numera så välkända skylten ”Loterias” och pengarna kunde investeras i ett nytt spel.  Han har faktiskt vunnit varje gång, kanske inte så det täcker vad spelet kostat, men ändå.
Därefter kunde han koppla av och vi gick i sakta mak längs stranden tillbaka till campingen. Det blev förstås ett besök hos ”Kinesen” och i saluhallen men inte så mycket mer, det räcker mer än väl att bara kolla på havet och på alla blommor som kantar vår väg.

Hemma väntade skype med mina kära klasskamrater och vänner Inger, Ann-Katrin, Maud och Eva. Lite hemlängtan faktiskt och visst skulle jag också vilja vara i Skogstorp och äta Ingers goda mat. Men det går ju inte. Istället gick vi tillsammans med Jan-Åke, Yvonne o Kalle tillbaka mot staden och mötte upp Linda som varit i skolan på spanskkurs och sen blev det kinamat och trevlig samvaro. På eftermiddagen kom också blåsten och senare på kvällen en regnskur, ungefär lika som ni hade det i Eskilstuna.
Spanskkurs kan man gå på här i La Herradura och staden bjuder på många andra aktiviteter. Yvonne och Kalle går på gymmet men vi gör ingetdera, för nu kommer vi att lämna den här idyllen och fara vidare. Förhoppningsvis blir det Torrox nästa, det beror på om det finns plats för oss. Annars blir det någon annanstans. DET BLIR SOM DET BLIR.

Campingen här är lite annorlunda. Grönt och vackert, men allt är slitet och servicehusen är kanske inte de modernaste. Men allt är trivsamt och varmvatten finns, nästan hela tiden. Varje tomt har en egen diskplats, kanske inte heller de är de bästa men fungerar. Kent får förstås värma vattnet och avloppet fungerar inte utan det går direkt ut i naturen. Kanske är det därför all växtlighet trivs så bra här. Det är också, för oss som bara ligger ett fåtal nätter den dyraste campingen på resan.
27, 4€/dygn kostar det och jämför man med Balerma som kostar 17/dygn och är så mycket modernare så är det onödigt dyrt. Men som sagt, trivsamt.. Den här campingen är inte ansluten till ACSI, det är det som är skillnaden…. Det finns också ett specialpris för dom som ligger två månader. 360€ får man betala och det är riktigt billigt..

Trivsamheten här blir inte mindre av att vi umgås med vännerna och avslutar dagarna med ett glas vin i någon av husbilarna…

Ni får fortsätta njuta av vintern hemma, förstår att snön är borta i stora delar av Sverige men halkan finns väl fortfarande kvar. Här hoppas vi att kylan, termometern visar bara 15 grader, ska ge sig men samtidigt var det bra att den kom för då fick jag skriva det här inlägget…